Unilever en Akzo/Nobel: Rijnlands staat (op het spel)

Boeiend om te zien hoe het Rijnlands staat en tegelijk op het spel staat, in de discussie over de dreigende overnames van Unilever en Akzo/Nobel:

– In de Volkskrant van 26 april 2017 schrijft columnist Peter de Waard (weer) een boeiende column: Moet OR laatste woord krijgen bij vijandige biedingen, met als ondertitel: Rijnlandse model zou weer echt te overwegen zijn. Hij bepleit de OR enquête-recht toe te kennen bij onvriendelijke overnames. “Hiermee kiest Nederland voor het Rijnlandse model waarbij naast aandeelhouders ook andere stakeholders zeggenschap hebben.

– Bij Pauw op 25 april zat Jeroen Smit, schrijver van De Prooi, over de perikelen bij ABN Amro met Rijkman Groenink, tegenwoordig hoogleraar in Groningen, die prachtig uitlegde waar strijd bij Unilver en Akzo-Nobel om ging: om vormen van ondernemen: een waarbij winst op korte termijn centraal staat (“zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen”) versus een waarbij duurzaamheid, de lange termijn centraal staat (“meer dan alleen geld verdienen”).

– In de Volkskrant van 15 april 2017 zet columnist Frank Kalshoven, ook directeur van De Argumentenfabriek, in zijn column Aandeelhouders een fraaie redenering op, met
“Aanloopje 1: de grote Nederlandse ondernemingen zijn teruggekeerd van de avonturen met het aandeelhouderskapitalisme naar hun Rijnlandse wortels, en laten naast de belangen van aandeelhouders ook die van anderen (medewerkers, klanten, overheid) meewegen in de besluitvorming”.
Verderop schrijft hij:
” Er zijn twee smaken: Eén: Unilever en Akzo wilden een strategie voeren die op lange termijn waarde creëert voor de aandeelhouders en en andere belanghebbenden, ten koste van winst op korte termijn. In dat geval hadden ze op de beurs niets meer te zoeken, en hadden ze tijdig hun eigendomssituatie moeten aanpassen (in de beste Rijnlandse tradities).

– In de Volkskrant van 11 april 2017 staat een fraai interview met Akzo-Nobel-topman Ton Buchner: Overname is niet alleen voor ons een ramp, met o.a.: “We denken ook aan onze aandeelhouders, maar tevens aan onze werknemers, klanten en de vele andere belanghebbenden”.

– In Buitenhof van 9 april zat een fraai interview met ASML CEO Peter Wennink, met: “Het gaat niet alleen om het geld. Wij hebben de Nederlandse bedrijfscultuur, waarin we gaan voor alle stakeholders: niet alleen voor de aandeelhouders, maar ook voor klanten, medewerkers, toeleveranciers en samenleving”.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *