2017 02 03 DeLimes Netwerkmiddag op Summa college over Lemniscaat loop

Mooie middag is het bij Peter Berkers op het Summa college in Eindhoven! Een mooie gemixte groep van zo’n 30 mensen onderzoeken met behulp van de Lemniscaat loop van Corien Snijder hoe zij bewegen in hun ruimte binnen hun professie. Mooi om de lemniscaat te lopen om de polariteiten die je daarin zelf belangrijk vindt. Door te lopen spreek je de andere hersenhelft aan dan degene die je gebruikt om te spreken. Hieronder meer in detail over de middag.

We hebben ongeveer 30 mensen. Sommigen komen van dichtbij; de regionale spreiding van Netwerkmiddagen blijft voordeel hebben. Jan Tolhuijs is uit Den Helder. Collega’s van Oost zijn er ook. Er zijn mensen vanuit de politie, vanuit het CNV en er zijn enkele docenten en enkele studenten van het Summa college. Er zijn er gelukkig ook weer die voor het eerst op een DeLimes Netwerkmiddag zijn, anderen zijn al vaker geweest.

Peter begint de middag. Hij vertelt over de locatie waar we zijn: het Summa college. Hij illustreert kort hoe hij als docent Burgerschap gebruik maakt van zijn professionele ruimte: hij organiseert er bijvoorbeeld 3 x per jaar voor zijn studenten een zogenaamde Burgerschapsdag, waarop zij in workshops kunnen leren over aspecten van burgerschap. Hij toont ons een kort filmpje over die van November vorig jaar, met het thema: One World Citizen.

Ik vervolg, vertel kort over DeLimes en over Rijnlands, memoreer Rijnlands op individueel niveau, ons Da’s toch logisch over Rijnlandse doeners, waarin o.a. Peter ook straalt. Ik introduceer Corien Snijder.

Corien vertelt helder over haar Lemniscaat loop (een liggende acht):

  • Schrijf op een briefje een woord dat je beweegt of bezighoudt. Dit is briefje A.
  • Schrijf op een tweede briefje het tegenovergestelde iets wat je zou willen begrijpen of leren kennen. Dit is briefje B.lemniscaat loop AB
  • Leg de briefjes op de grond op ongeveer twee a drie meter afstand van elkaar. Of wat goed voelt.
  • Ga bij A staan. Wat neem je waar?
  • Ga nu bij B staan (het briefje met de minder belichte kant). Wat neem je waar?
  • Loop nu om de briefjes heen in de vorm van een Lemniscaat. Wat neem je waar?
  • Indien nodig; herhaal deze loop dagelijks totdat B vertrouwd raakt.

Vervolgens kiest ieder een polariteit waar je samen met een ander mee aan de slag gaat!

Jan Tolhuijs en ik kiezen allebei voor Leiden en Volgen. Ik ontdek wat ze mij doen: de een maakt me meer nerveus, de andere voelt gemakkelijker, relaxed. Leiden is voor ons vooral dienend leiderschap, ruimte geven en respect geven. Bij Volgen onderscheiden we passief en actief volgen. Met dat laatste worden beiden polariteiten voor ons gevoel nagenoeg hetzelfde/een

Boeiend om in het Plenaire nagesprek te horen wat anderen kiezen en hoe ze daar mee omgaan en er van alles uit halen:

  • ruimte geven ∞ ruimte nemen
  • mannelijk (animus) ∞ vrouwelijk (anima)
  • proces ∞ resultaat
  • loslaten ∞ controle
  • gebonden ∞ verbonden. Als Voorzitter van een OR ben je bijvoorbeeld gebonden aan de WOR, de Wet op de Ondernemingsraden. Er is ook je van binnen uit gebonden voelen aan je Drive …
  • vakmanschap ∞ protocollen. Deze polariteit is meerdere malen aan de orde: het vergt vakmanschap om te bekijken of je en wanneer je hoe Protocollen volgt. In een Operatiekamer in een ziekenhuis spelen protocollen een andere rol dan elders.
  • fris ∞ oud. Deze is de keuze van de 3 studenten. De conclusie van hun belevenis en gesprek erover is: we zijn allemaal mensen.

Ik mag afsluiten, Corien danken en Peter danken en hem het slotwoord geven. Dank rest hem …

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *