Omgaan met diversiteit van belangen, bekeken door 2 brillen !

Frank Kalshoven doet in de Volkskrant van afgelopen zaterdag (9 mei 2015)  een aardige poging om de diverse belanghebbenden en belangen rondom de ING op dit moment te schetsen. Hij noemt ze ‘vuurplaatsen’, geïnspireerd door het feit dat de bank tussen meer dan twee vuren (kapitaal en arbeid) zit:
Werknemers: geïnteresseerd in beloning, zekerheid, arbeidsomstandigheden en groeikansen
Aandeelhouders: winst en dividend op de korte termijn, groei op de langere termijn
Particuliere klanten: goede service, lage kosten voor betalingsverkeer, lage rente betalen op de hypotheek en hoge spaarrente ontvangen
Zakelijke klanten: goede toegang tot kredieten onder aantrekkelijke voorwaarden
Financiële markten: allerlei financiële ratio’s de juiste waarden
Toezichthouders: hoge solvabiliteit, voldoen aan alle regels, ethisch juist gedrag
Belastingbetaler: zonder overheidssteun, ook bij crisis
de Maatschappij als geheel: maatschappelijk verantwoord, duurzaam, bestuurders betalen in vergelijking met collega’s bij buitenlandse bedrijven.
Daarna illustreert hij hoe belangen in veel gevallen tegenstrijdig zijn aan het hand van het laatste kwartaalbericht van de ING.

Hij sluit af met: Bij zo’n ‘belangen-vuurkuil’ als ING kunnen we elke week ontsteken in een andere vorm van eendimensionale morele verontwaardiging: ING berooft klanten. ING buit personeel uit. ING spekt schatkist, ING vreet zich vol. ING is een softie. De kop die we nooit zullen zien is: ING weegt tegenstrijdige belangen van alle stakeholders tegen elkaar af.

Vraag is of ING dat doet, en als ze dat doen hoe ze dat dan doen: Angelsaksisch (AS) of Rijnlands (RL). Frank geeft m.i. aan hoe je afweging Angelsaksisch doet. Paul Kloosterboer geeft in zijn Van Waarnemen naar Waarmaken, Expeditie naar Waarde met professionals een manier aan om afweging m.i. veel meer Rijnlands te doen: met behulp van de Waardefoto, een aardig hulpmiddel om in kaart te brengen welke waarde belanghebbenden ervaren in hun transacties met de organisatie….

In Da’s toch logisch geven we veel meer voorbeelden van hoe je door de AS en door de RL bril kunt kijken naar mensen en naar hun verhalen….

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *