Zakendoen in de Nieuwe economie

Hieronder mijn verhaal over het 2014 Managementboek van het jaar: Zakendoen in de Nieuwe economie, met als ondertitel: Zeven vensters op succes, geschreven door Marga Hoek. Het boek is heel mooi vorm en inhoud gegeven! Elk hoofdstuk begint met heldere samenvattingen. Het boek bevat zeer veel, zeer verschillende informatie, waar heel mensen aan bijgedragen hebben. Het bevat ook prachtige mindmaps, die samen met kinderen gemaakt zijn !

Kern van het boek zijn de zeven vensters, waarover hieronder meer. Hoofd-kern is echter m.i. daaraan vooraf heel duidelijk en sterk: het als ondernemer systematisch denken in termen van het hoofd-venster van kosten en opbrengsten van resp. voor de aarde, de mens en het geld (planet, people en profit). Missie is duidelijk en mooi: ze alle drie in samenhang en balans versterken (‘empoweren’ heet het helaas). In de uitwerking mis ik toch wel wat de mens kant van de zaak, ook hoe moeilijk en uitdagend het is voor een CEO om ook teamplayer te zijn!

Venster 1: Klanten (Slim gebruiken). Hier is aan de orde dat de klant niet langer het eigendom maar het gebruik van producten koopt. Het leverende bedrijf blijft eigenaar van het product. De klant koopt van het bedrijf het gebruik en het onderhoud van bijv. een fiets, die na zijn einde terug gaat naar het bedrijf, opdat die hem weer opknapt en hem opnieuw ter gebruik verkoopt en levert aan een klant. Klant en bedrijf hebben een relatie niet alleen voor de duur van de aankoop door de klant en de verkoop door het bedrijf, maar ook daarna gedurende het gebruik door de klant en het onderhoud door het bedrijf, voor langere tijd dus, handelen over en weer met vertrouwen in elkaar.

Venster 2: Value cycle (Grondstoffen). Hier staat niet langer de supply chain, maar de value cycle centraal, niet meer de lineaire keten maar de circulaire verbinding tussen gelijkwaardige partijen en betrokkenen. Focus is niet langer het bedrijfsresultaat, maar de totale waarde creatie, waarde voor betrokken partijen, waarde tijdens het proces van het samen ontwerpen en maken van het product en van de delen daarvan vanuit de grondstoffen.

Venster 3: Schaalgrootte (Ver weg, dichtbij). Het gaat hier niet langer meer om het maken van het product waar dat het goedkoopst kan, maar daar waar het gebruikt wordt. Globaal en lokaal krijgen gelijkmatig aandacht. Het is niet meer outsourcen maar wat heet ‘rightsourcen’, waar het om gaat.

Venster 4: Innovatie (Delen). Het gaat niet meer om innoveren binnen de muren van het bedrijf maar in een open verbinding met creatieve partners, niet meer om innoveren binnen de hiërarchie van het bedrijf maar binnen het netwerk met betrokken partijen. Het gaat dan om delen en durven delen wat je weet en wat je niet weet. Mooi dat we binnen Eindhoven in Dialoog dit jaar als thema hebben: durven delen.

Venster 5: Business case (Samenwerkingsplan). Het gaat hier niet om een eenmalige calculatie geïnspireerd door het eigen belang, maar om een dynamisch proces geïnspireerd door het gezamenlijk belang. Vertrouwen komt hier ook weer om de hoek kijken, speelt hier in weer een cruciale rol.

Venster 6: Financiering (Ruilen). Het gaat hier niet meer om geld verdienen met geld, maar om het verlagen van de financieringsbehoefte, evt. zelfs tot nul, hetgeen inspireert tot creativiteit, tot het verrichten van werkzaamheden voor elkaar, tot het uitwisselen van zaken die voor elkaar van waarde zijn, etc..

Venster 7: Leiderschap (Verbinding). De focus is niet het uitputten, maar het versterken van de aarde, de mens en het geld. Het gaat hier niet alleen om extrinsieke, maar ook en vooral om intrinsieke motivatie, niet zozeer om de beloning, maar om het proces dat voorafgaat aan de beloning. Het gaat om belangstelling voor de ander in plaats van vooral voor jezelf. Human Resource wordt Human Value management. In dezelfde sfeer had CEO ook nog voor Chief Empowering Officer kunnen staan.

Bijzonder is het werken met kinderen van de openbare basisschool De Kariboe in Heemskerk. (Hun woorden voor de 7 vensters staan er cursief achter!) Dit sluit heel mooi aan bij ONE WORLDcitizins van Monique van Dam, waar we vanuit Eindhoven in Dialoog 13 augustus mee gaan kennis maken …

Zoals gezegd vind ik maar matig aandacht voor het mens aspect van het zakendoen in de nieuwe economie, de CEO kan wel (zoals in het boek staat:) nieuwsgierig moeten zijn naar samenwerking, maar kan ook heel best met zijn/haar gedrag samenwerking feitelijk belemmeren. In het boek staat niets over hoe de hiërarchische structuur en cultuur binnen bedrijven mensen in hun ontwikkeling en functioneren belemmert. Wijffels heeft het over de relatie mens – aarde en de relatie mens – mens. Hij werkt beide aspecten gelijkmatig uit in het sociaal-ecologische, resp. het sociaal-organisatorische. Een mooie aanvulling op de invulling van het perspectief van Marga Hoek haar verder heel mooie boek!

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *