Management & Literatuur

In het nummer van Januari 2011 staan wat mij betreft 4 fraaie artikelen:

1. Hans Achterhuis: ‘Markteconomie is allebehalve natuurlijk’, n.a.v. zijn mooie boek: De utopie van de vrije markt, waarin hij bijv. aangeeft hoe Alan Greenspan onder invloed stond van Ayn Rand. In het interview verklaart hij voorlopig in het economisch denken geen enkel serieus alternatief te zien opduiken voor het neoliberalisme. Van ordoliberalisme heeft ie dus nog niet gehoord.

2. Leon de Caluwe: ‘Mensen veranderen over het algemeen niet omdat anderen dit willen’. Zijn veranderstijlen-verhaal gebaseerd op kleuren blijft verhelderend en sterk:
blauw staat voor de rationeel-empirische stijl van veranderen,
geel staat voor de macht-dwang strategie,
rood staat voor de participatieve strategie,
groen staat voor veranderen op basis van leren/professionaliseren,
– wit staat voor natuurlijk/zelfsturend veranderen (chaordisch ? transformationeel?).
De evaluatie van Rijnlandse trajecten (30 dec. bij S2M in Utrecht) roept bij mij de vraag op hoe het Rijnlandse zich verhoudt tot de gele stijl.

3. Herman van den Broeck: ‘Mensen willen heus veranderen’, waarin hij o.a. verwijst naar (kennelijk interessante bedrijven in Belgie:) supermarktconcern Colruyt en lingerieproducent van de Velde.

4. De boekenkast van Willem Mastenbroek, wetenschapper en praktijkman. Wat mij betreft de man van de prachtige 2-ling: autonomie en interdependentie.

You may also like...

1 reactie

  1. Erwin Molenaar schreef:

    De utopie van de vrije markt, is voor mij een Eye-opener van de hoogste categorie. Wie onze Neoliberale regering wil begrijpen is dit een boek die gelezen moet hebben.
    Daarna kun je de resultaten lezen in Brandwashed van Martin Linstrom die een boekje opendoet over de gaarkeuken van onze huidige Marketing/reclame en wat dit allemaal met je doet al vanaf de embryonale fase!.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *